Update - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bert Veerman - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bert Veerman - WaarBenJij.nu

Update

Blijf op de hoogte en volg Bert

02 Oktober 2016 | Singapore, Singapore

Hoi allemaal,

Hoewel het weer hier het niet doet vermoeden, laat de kalender alweer de maand oktober zien. Het leek me daarom tijd om een update te plaatsen.

We (vier NL’ers en vier Duitsers) besloten het ontvangen van ons reisdocument -de student pass- te vieren met een weekendtripje naar Tioman Island onder de zinsnede: hoch die hände, wochenende! We hoorden dat het daar laagseizoen was dus besloten we te reizen op de ‘Asian style’ : niks boeken en gewoon gaan. Na een taxi-bus-taxi-veerboot reis kwamen we aan op het Maleisische eiland. Hier hebben we een snorkeltrip gedaan, waarbij we met een speedboot telkens gedropt werden bij verschillende strandjes en eilandjes. Heel vet om de film ‘ Finding Nemo ‘ in het echt mee te maken. Ik ben even vergeten hoe de film afloopt, maar wij hadden het visje gevonden hoor! Zelfs nog een kleine haai gezien. De volgende dag deden we een hike door de jungle van het eiland. Uiteindelijk kwamen we uit bij een waterval aan de andere kant van het eiland en lieten we ons terugbrengen in de achterklep van een grote pick-up, omdat het inmiddels al donker geworden was. Maandagochtend pakten we vroeg de boot terug, zodat we net op tijd voor onze les in de middag waren.

Na een paar dagen lessen stond het volgende reisje op de planning. Donderdagochtend vertrokken we (vijf NL’ers) richting Lombok. Na een overstap op Jakarta, kwamen we in de namiddag aan op Lombok. Hier werden we opgewacht door een enorme groep mensen. Toen we dichterbij kwamen en ze prijzen hoorden roepen, kwamen we erachter dat het taxichauffeurs bleken te zijn. We lieten ze tegen elkaar opbieden en hebben uiteindelijk voor een tientje een uur in de taxi gezeten. Aangekomen bij het hotel boekten we een driedaagse tour voor de Mount Rinjani en kochten we de halve supermarkt leeg van koek; je moet wel genoeg eten tijdens het klimmen was het argument. De volgende dag werden we om 5 uur ‘s ochtends opgehaald, waarna we naar de locatie reden. Hier kwam ik erachter dat ik mijn hardloopschoenen in de hotellobby had laten liggen. Aangezien de reis naar het hotel twee uur duurde en slippers niet echt een oplossing waren, raakte ik lichtelijk in paniek. Gelukkig hadden ze nog wat oude schoenen liggen, en nog gelukkiger in de voor hun gigantische maat 43. Na een lange klim van een uurtje of ACHT kwamen we aan bij basecamp 1. We hadden een leuke groep met wat andere Nederlanders en Duitsers. De gids sprak dermate goed Engels, dat de vraag hoever het nog was altijd met ‘yes’ of ‘one hour’ werd beantwoord. Daarnaast hadden we een aantal helden van porters, die het eten/drinken en de tenten naar boven tilden. Een backpack vol met warme kleding, toiletspullen, energy bars en koek was al zwaar genoeg voor iedereen. Na een lekkere rijstmaaltijd doken we gelijk onze tenten in. Zodra de zon onder is, is het pikdonker en enorm koud op de berg. Ik sliep dan ook met 3 T-shirts, vest, jas, dubbele broek, sokken en een muts op. Om 2:00 uur werden we gewekt voor de klim naar de top. Vanaf het basecamp (ongeveer 2800 meter) naar de top (3714 meter) was nog een behoorlijke klim. Vooral vanwege het vele losliggende grind, waardoor je na twee stappen omhoog er weer één naar beneden gleed. Net voor zonsopgang bereikten we de top, waar we met enorme voldoening naar het prachtige uitzicht keken. Daarna keerden we terug naar het basecamp waar een heerlijk ontbijt op ons te wachten stond. Hierna klimmen we naar een andere top met tussendoor een verfrissende duik in het meer, waardoor het totaal van lopen/klimmen deze dag op 12(!) uur uitkomt. Bij basecamp 2 aangekomen eten we weer een lekker bord rijst en gaan we weer vroeg naar bed. De laatste dag dalen weer af, terug naar het beginpunt.

Teruggekomen bij het hotel nemen we een heerlijke douche en inspecteren we de blaren. De volgende dag gaat de rest van de groep vroeg terug voor hun colleges. Ik had nog twee dagen extra geboekt, omdat ik dan maar een paar colleges hoefde te skippen. Ik vervolgde mijn reis in het zuiden van Lombok in het plaatsje Kuta. Toevallig ging de Duitser waarmee ik de tent op de bergtrip deelde, hier ook naartoe. Met nog wat andere Duitsers (ja het stikt van de Duitsers in Indonesie) hebben we hier twee dagen de stranden verkent met scootertjes. Daarnaast huurden we surfboards, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. Op woensdagochtend vloog ik vroeg weer terug, zodat ik precies op tijd voor mijn college weer in Singapore aankwam.

De volgende dagen stonden in het teken van het inhalen van de vakken, het leren voor midterms en het proberen af te ronden van mijn scriptie. Daarnaast ben ik nog naar de GP Singapore geweest. Tsja, je bent maar 1 keer in Singapore tijdens een GP. Heel vet om die racemonsters door de stad te zien gassen en wat een geluid! Helaas viel Max Verstappen wat tegen door een matige start, maar hij eindigde uiteindelijk op een nette vijfde plek na een aantal knappe inhaalmanouevres.

In de week hierna heb ik een aantal midterms die wel prima gaan en rond ik nog wat dingen af voor de recess week; na bijna twee maanden studeren ben ik wel toe aan een week vakantie ;). Op zaterdag (voor degenen die het niet helemaal meer volgen: 24 oktober) vlieg ik naar Bangkok waar ik mijn vader zie. In Bangkok zien we een grote hoeveelheid aan tempels, paleizen en marktjes. De ene tempel is nog groter en gouder dan de ander en de koning hoeft geen medelijden met zichzelf te hebben gezien zijn paleizen. Op de marktjes wordt echt van alles en nog wat aangeboden tegen super lage prijzen. We kopen wat (een halve koffer vol) kleding, souvenirs en andere handige dingen. Daarnaast praten we elkaar weer helemaal bij over Singapore en Nederland. Ook nemen we een Thaise cooking class waarin we leren hoe de vork :) in de steel steekt in de Thaise keuken. We maken een vijftal gerechten en leren een hoop over de Thaise keuken. Zo koken ze bijvoorbeeld niets in olijfolie of bakboter, maar gebruiken ze veelal kokosmelk. Daarnaast zijn de smaken veel sterker dan in Nederland. En oja, het eten is hier over het algemeen vrij pittig ;). Op dinsdag vliegen we naar Chiang Mai in het noorden van Thailand. Hier huren we dezelfde middag nog scooters om het stadje te verkennen. Het stadje bleek een stad te zijn ter grootte van Amsterdam. We kwamen dan ook niet verder dan een hele drukke weg. Maar goed, mijn vaders eerste ervaring op een scooter was ondanks het drukke verkeer goed, waardoor we besloten een andere dag de scooters nogmaals te huren. Nu zochten we wel een route uit en klimden we een berg op met de scooters, waarbij we onderweg een aantal watervallen en tempels tegenkomen. Daarnaast proberen we de beroemde durian uit. We concluderen hetzelfde: de smaak is hetzelfde als de geur, je moet ervan houden, maar dat is slechts voor een klein aantal mensen weggelegd. Verder doen we een jungletour en bezoeken we een olifantenpark. Erg cool om met die enorme beesten te lopen, ze te eten geven en te wassen. We spenderen de avonden bij de Night Bazaar: een marktje met een aantal gezellige foodcourts. Erg leuk om de opgedane kookkennis te herkennen in de gerechten. Op vrijdagavond vliegen we weer terug naar Bangkok, vanwaar we op zaterdag beide weer naar huis vliegen. Mijn vader met een koffer vol Thaise kleding en andere troep, ik met een backpack vol hagelslag, drop en stroopwafels.

Vandaag is het zondag en ben ik vanochtend naar een kerk in Singapore geweest. Ze vinden het enorm leuk dat er een buitenlander hun dienst bezoekt en van het aanbod om mee te eten maak ik dan ook dankbaar gebruik.

Nou vooral veel reisverslagen ditmaal. Komende weken moet er weer gestudeerd worden; eind november zijn de tentamens en er moeten nog een aantal verslagen en opdrachten worden ingeleverd. Daarnaast hoop ik mijn scriptie binnenkort in te leveren.

Groeten vanuit een nog steeds zonnig Singapore,

Bert


  • 13 Oktober 2016 - 12:11

    Lena Klein:

    Hoi Bert,
    Leuk om je belevenissen te lezen. Het lijkt me allemaal heel interessant om te zien en mee te maken. Je filmpjes zijn ook leuk om te bekijken. Knap gemaakt ! Veel plezier daar verder, geniet ervan en succes met studeren.
    Gr. Lena

  • 20 Oktober 2016 - 22:01

    De Molletjes:

    Hoi Bert,

    Wauw, dat ziet er goed uit zeg. Volgens ons heb je het reuze naar je zin! Geniet er van en succes met de tentamens.....

    p.s. de langste op de foto.......kan niet missen

    groeten uit t darp, de molletjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore

Een semester lang studeren in Singapore.

Recente Reisverslagen:

23 November 2016

Laatste weekjes

22 Oktober 2016

Singapore

02 Oktober 2016

Update

01 September 2016

Eerste weekjes
Bert

Een semester lang studeren in Singapore.

Actief sinds 01 Sept. 2016
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 5565

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2016 - 23 December 2016

Singapore

Landen bezocht: