Laatste weekjes - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bert Veerman - WaarBenJij.nu Laatste weekjes - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bert Veerman - WaarBenJij.nu

Laatste weekjes

Blijf op de hoogte en volg Bert

23 November 2016 | Singapore, Singapore

Hoi allemaal,

U bent zojuist begonnen met het lezen van mijn laatste blog alweer. Dus pak een bak koffie en ga er even lekker voor zitten zou ik zeggen.
Ik start dit blog waar ik mijn laatste blog eindigde, ergens eind oktober. Waar ik in oktober vooral Singapore had verkend, stonden in november weer de nodige reisjes op het programma. Maar eerst had ik nog een afsluitende BBQ van de Navigators hier. Heb het erg naar mijn zin gehad om daar wekelijks bij te zijn, maar heb stiekem ook wel weer een beetje zin in de Amsterdamse variant. Nog even wACHTen maar!

Op 4 november vertrok ik samen met een andere Nederlander naar Indonesië. We kwamen ’s ochtends aan op Surabaya waar we twee scooters huurden. Dit was samen met de hotelovernachtingen de enige voorbereiding die we hadden getroffen. Zonder kaart, Google Maps, of enig ander navigatiemiddel begonnen wij onze tocht naar Malang. Bij elk stoplicht kregen we daarom wegens ons gebrek aan de Indonesische taal een uitgebreide uitleg in gebaren over hoe we onze rit moesten vervolgen. Na vier uur lang links en rechts inhalen, kuilen ontwijken en heel veel rook inademen, kwamen we aan op de plek van bestemming: een prachtig hotel in Malang. Na lekker gegeten te hebben en 1 uur slaap vertrokken we rond middernacht naar de Mount Bromo. Hier zagen we de zonsopgang, waarna we de krater van de vulkaan beklommen. Bovenop de krater, herinnerde de geur me aan de stinkbommen die we aan de hand van een uitgekiemd plan net voor de pauze bij de kluisjes op de middelbare school neergooiden. Het bleek echter de zwavel van de vulkaan te zijn. ’s Avonds reden we naar het volgende stadje (weer zo’n 100 km verder) waar die Nederlandse vriend de volgende dag zijn Rubiks Cube wedstrijd had. Hier verbrak hij even het wereldrecord met 4.74 seconden, wat we uiteraard gevierd hebben met een paar biertjes. De volgende dag moesten we vroeg op om weer terug te rijden naar het vliegveld, maar helaas hadden we ons lichtelijk verslapen. Uiteindelijk waren we 40 minuten voor vertrektijd bij de incheckbalie, die zoals ‘altijd’ stipt 3 kwartier van tevoren sluit. Na een dag op het vliegveld bijgeslapen, gechillt en geleerd te hebben, vlogen we ’s avonds met zo’n 450 km rijervaring pp extra en een wereldrecord op zak toch nog terug naar Singapore.

Hier stond een drukke week te wachten. Het afronden van een project, een presentatie en het eindtentamen Chinees. De cijfers zijn nog niet binnen, maar ze gingen allemaal wel prima. Donderdag was de laatste collegedag en de voorbereidingstijd voor de tentamens bedroeg twee weken. We vonden daarom dat we 1 week daarvan wel mentaal konden voorbereiden in Myanmar. Daarom vertrokken we op vrijdag naar Yangon, de grootste stad van Myanmar. Vanuit hier wilden we een rondtrip door Myanmar maken. Eenmaal aangekomen, bleek het Public Holiday te zijn, waardoor bijna alle bussen en treinen waren uitverkocht. Uiteindelijk wisten we bij een reisbureautje de benodigde bustickets te bemachtigen. Na anderhalve dag Yangon te hebben verkend, vertrokken we met de nachtbus naar Mandalay, vanwaar we de boot zouden nemen naar Bagan, ware het niet dat de bus een klapband had. Daardoor kwamen we te laat aan en veranderde de boottrip in nog een bustrip naar Bagan. In de wijde omgeving van Bagan staan alleen maar tempels waardoor het eigenlijk een groot openluchtmuseum is. We stonden ’s ochtends vroeg op om de zonsopgang te zien. Op onze e-bikes reden we met een paar mensen van ons hostel mee die een fantastisch mooie plek hadden om dit tafereel te aanschouwen. Na de zonsopgang stijgen er namelijk een hele hoop luchtballonnen op, wat een prachtig uitzicht geeft (check de foto’s hieronder). Na de hele dag op de e-bikes te hebben rondgecrosst en tempels in allerlei soorten en maten gezien te hebben, namen we ’s avonds de nachtbus naar het Inle Lake. Hier bleven we twee dagen. De eerste dag huurden we fietsen waarmee we naar een uitzichtpunt, hot springs en wijnproeverij fietsten. De tweede dag maakten we een boottrip naar een traditioneel dorpje aan de andere kant van het meer. Omdat Myanmar nog niet zo lang open is voor toeristen, leven de mensen buiten de steden nog vrij ouderwets. Zo stopten we bij een katoenweverij, zilversmid, botenmakerij en sigarenboer. Grappig om te zien hoe ze zonder elektriciteit toch zulke handige machines hebben. ’s Avonds namen we de nachtbus weer terug naar Yangon, waar we de laatste dingetjes hebben gezien, maar vooral bij het zwembad van het hotel te vinden waren. Onze conclusie na een week was duidelijk: Myanmar is echt een prachtig land, met een schitterende natuur en hele vriendelijke mensen. Sowieso nog een keer terug dus!

Teruggekomen in Singapore, ben ik me aan het focussen op de tentamens. Deze week heb ik er 2 en volgende week nog 1. Op 1 december vertrek ik uit Singapore om nog voor drie weken een mooie reis te gaan maken. Helaas dus nog maar iets meer dan een week in Singapore. Inmiddels zijn alle trainingen van de verschillende teams waar ik in zat al gestopt en is iedereen druk bezig met leren. Veel mensen zie of eet ik nu voor het laatst mee, best een vreemd idee soms. Had er om heel eerlijk te zijn geen problemen mee gehad om nog een paar maanden te blijven. Maar aan alles komt een eind, en zie ook wel weer uit om naar het koude kikkerlandje te komen.

Ik ga weer verder met leren. Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn blogs. Ik ga nog een filmpje proberen te maken, maar weet niet of ik hier nog genoeg tijd voor heb. Check in ieder geval even mijn andere filmpjes via deze link: https://www.youtube.com/results?search_query=bertinsingapore. De foto’s volgen nog. Voor de meesten van jullie, tot over ongeveer een maand!

Groeten,

Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore

Een semester lang studeren in Singapore.

Recente Reisverslagen:

23 November 2016

Laatste weekjes

22 Oktober 2016

Singapore

02 Oktober 2016

Update

01 September 2016

Eerste weekjes
Bert

Een semester lang studeren in Singapore.

Actief sinds 01 Sept. 2016
Verslag gelezen: 833
Totaal aantal bezoekers 5554

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2016 - 23 December 2016

Singapore

Landen bezocht: