Eerste weekjes - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bert Veerman - WaarBenJij.nu Eerste weekjes - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bert Veerman - WaarBenJij.nu

Eerste weekjes

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

01 September 2016 | Singapore, Singapore

Ni men hao,

Het leek me maar eens tijd worden om het thuisfront een beetje op de hoogte te houden van mijn belevenissen hier in Singapore. Nou het gaat hier prima!

Dinsdag 2 augustus, de dag om Holland achter me te laten en een nieuw avontuur te beginnen. Na alles ingepakt te hebben, kom ik er een kwartier voor vertrek achter dat de ruimbagagekoffer toch wel 7 kg te zwaar is. Snel worden de grootverpakkingen van toiletartikelen uit de koffer gegooid, evenals de warme kleren; het is daar toch nooit koud. Na enige haast bevinden we ons in de auto op weg naar het vliegveld. Hier nemen we onder het genot van een lekker Hollands zwart bakkie koffie (in Singapore gooien ze er drie lepels suiker in) afscheid van elkaar.

Binnen een uur vliegen landt het vliegtuig in Londen, waar ik op een gigantische A380 overstap richting Singapore. Bij het overstappen kom ik een andere VU’er tegen die ook naar Singapore op exchange gaat. Na een lange vlucht van 13 uur landen we in de namiddag in Singapore. We nemen de taxi naar ons hostel vlakbij Chinatown, waar we in de buurt wat gaan eten. Onder de indruk van de hoge gebouwen ga ik vroeg slapen, morgen staat immers een drukke dag te wachten.

We staan vroeg op en pakken de taxi richting de campus van de Nanyang Technological University (NTU). De campus ligt helemaal buiten de stad. Hier krijg ik mijn kamer toegewezen en moet ik het een en ander aan papierwerk regelen. Gelijk kwam ik andere exchangers tegen waarmee ik ging zwemmen en eten. Al snel rol je van de ene in de andere activiteit, waardoor je de stad en andere exchangers al gauw leert kennen.
Maandag 8 augustus staat echter de eerste collegedag al op het programma. De vakken staan in de eerste twee weken nog niet vast, waardoor je een heleboel vakken volgt. Ondertussen leer ik de weg op de campus een beetje kennen (ja hij is echt heel groot; er rijden 3 buslijnen, daarom ook maar - een Hollander als ik ben - een fiets gekocht) en gaan we langs een markt voor sports&societies. Daar ontmoet ik studenten van Navigators NTU die me uitnodigen voor een avondje. Daarnaast schrijf ik me bij mijn Hall in voor voetbal, schaken en tafeltennis.

Omdat de meeste studenten op de campus wonen, is er enorm veel te doen. Er zijn een heleboel sportfaciliteiten, canteens en supermarkten. In een canteen zijn een heleboel verschillende keukens, waardoor er een hele hoop mogelijkheden zijn in wat er over je rijst wordt gegooid ;). Daarnaast houden ze hier erg van fruit, dus aan vitamientjes geen gebrek. Omdat het eten vrij goedkoop is en er verder eigenlijk geen kookmogelijkheden zijn, eet je altijd in de canteens. Vaak eet ik met andere exchangers voor of na een college of spreek ik met vrienden ergens af om te eten. Voor het ontbijt heb ik een broodrooster gekocht, want wat is er nou fijner dan een broodje pasta in de ochtend! De lunch en avondeten bestaan vaak uit rijst met kip, rijst met groenten, of rijst met kip en groenten. Haha nee hoor, regelmatig haal ik Indisch (Prata!) of bijvoorbeeld Laksa (soort soep) en een enkele keer zelfs Italiaanse pasta, hoewel die niet zo lekker is als in Europa.

Ondertussen is het eerste tripje naar Kuala Lumpur al gemaakt met vier andere Nederlanders en een Duitser. In dit weekend liggen we voornamelijk in de infinitypool op het dak, maar bezoeken we ook een grot, en gaan we de stad in om o.a. de Petronas Twin Towers en Chinatown te zien.

Na terugkomst zijn mijn vakken inmiddels vastgesteld: Number Theory (Wiskunde), Survival Analysis (Statistiek), Energy Economics (Economie) en Chinese Language Course (Chinees). De manier van lesgeven is vergelijkbaar als die in Nederland, hoewel het tempo hier wat lager ligt. Daarnaast staan de aircons in de collegezalen dermate koud aan dat ik altijd een vest meeneem naar college.

Inmiddels ken ik al een heleboel andere exchangers, waardoor mijn Engels al flink verbeterd is. Ook hebben we al een aantal tripjes geboekt voor de komende periode. Aanstaand weekend staat Tioman Island op het programma. De week daarna gaan we naar Lombok waar we de Mount Rinjani willen beklimmen. Alsof dat nog niet genoeg is, ligt eind september nog een weekje Thailand in het verschiet. Tsja, het is niet altijd zo dichtbij he!

Gewoon nog wat grappige dingen aan Singapore:
-Op een flesje water drinken in de metro staat een flinke boete. Ook voor het meenemen van een Durian (stinkende vrucht) staat een flinke boete. Er bestaat daarnaast een shamingpage waar naar mensen foto’s kunnen sturen bij het zien van bijvoorbeeld het eten of drinken in de metro.
-Singaporezen zijn wereldkampioen queueing. Voor letterlijk alles staat aangegeven in wat voor vorm er in de rij moet worden gestaan. (De volgende woordspeling rijst nu bij me op: overtreffende trap van rij is rijst; misschien heeft het iets met elkaar te maken.)
-Bij de Chinees les heb ik een nieuwe naam gekregen: Wáng Bâi Ruì. Wat het betekent mag Joost weten.

Nou het is me het verhaaltje wel weer wel. Ik ga mijn tas maar eens inpakken voor morgen.

Kindest regards from Singapore,

Wáng Bâi Ruì

  • 08 September 2016 - 13:29

    Marrie Bakker:


    Hallo Bert geniet ervan veel succes. Groet Marrie en Krijn.

Tags: Rijst, WangBaiRui

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore

Een semester lang studeren in Singapore.

Recente Reisverslagen:

23 November 2016

Laatste weekjes

22 Oktober 2016

Singapore

02 Oktober 2016

Update

01 September 2016

Eerste weekjes
Bert

Een semester lang studeren in Singapore.

Actief sinds 01 Sept. 2016
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 5564

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2016 - 23 December 2016

Singapore

Landen bezocht: