Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bert Veerman - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bert Veerman - WaarBenJij.nu

Singapore

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 Oktober 2016 | Singapore, Singapore

Dàjiā hǎo (hoi allemaal),

Jaja, mijn Chinees wordt beter en beter. Het leek me wel weer tijd voor een nieuw verslag. Ik kwam er namelijk achter dat ik helaas al over de helft van mijn exchange zit. Hoog tijd dus voor een update.

In tegenstelling tot de vorige update ditmaal geen reisverslagen. De meeste deadlines voor de verslagen en opdrachten zijn deze maand en in november zijn de tentamens al. Dus besloot ik Singapore maar eens een beetje te gaan verkennen, en ohja, wat meer de boeken in te duiken. Op de campus is het trouwens ook prima uit te houden. Intussen de meeste foodcourts en stalls al verkend; het lekkerste gerecht is toch wel de Koreaanse Bibimbab. En ben ook lekker veel aan het sporten hier. Ik zwem regelmatig wat baantjes en train wekelijks mee met het tafeltennis- en voetbalteam van mijn hall.

Een vrijdag een tijdje terug zijn we met een aantal jongens naar de kraker Singapore-Maleisië (Aziatische versie van Nederland-Duitsland) geweest. Hoewel het voetbalniveau om te huilen was, was het een geweldige ervaring. De wedstrijd werd namelijk gespeeld in het prachtige National Stadium en de sfeer was erg goed. Heerlijk om je even helemaal Singaporees te voelen door bij elke kans met het hele publiek op te veren. De dag erna met een andere exchanger downtown gegaan. Hier hebben we de botanic gardens gezien waar toevallig ook een heel studentenorkest aan het spelen was. Daarna de lightshow bij de Marina Bay Sands gekeken en hier omhooggegaan. Omdat de drankjes in de skybar nogal duur zijn, genoten we maar extra van het uitzicht, ware het niet dat een Australisch stel ons trakteerde op twee bier. Hun zoon had precies hetzelfde gedaan als ons zeiden ze, dus vonden ze het wel leuk om ons te trakteren.

De maandag erop besloten we om onszelf maar eens te verwennen en zijn we daarom wezen dineren bij Singapore’s enige echte Michelinster restaurant. Waar wij ons hadden voorbereid op een luxe diner met kogelbiefstuk en rode wijn, bleek de menukaart louter te bestaan uit Chicken Rice. Dit is namelijk ‘s werelds goedkoopste Michelinster restaurant verstopt in een foodcourt in het midden van Chinatown. De rekening voor ons drieën bedroeg welgeteld 7.50 SGD, oftewel 5 euro.

Het weekend erop een dag naar Palau Ubin geweest. Dit is een van de vele eilanden die Singapore rijk is. Hoewel het met de veerboot maar een half uurtje was, ben je echt helemaal uit de stad en lijkt het wel alsof je in Indonesië of Maleisië bent. Op dit eiland hebben we mountainbikes gehuurd waarmee we een trail maakten door de jungle. Een andere exchanger werd nog bijna gebeten door een slang die opeens over de weg kroop. Later hoorden we ook dat er cobra’s op het eiland waren, echte jungle dus in Singapore!

Afgelopen maandag kwam Nobelprijswinnaar Merton een seminar geven op de NTU. Heel cool om daarbij te zijn. (Voor de financieel georiënteerden: deze man is de ‘M’ uit de BSM-formule voor het prijzen van een optie. Helaas was iemand mij voor met een vraag aangaande LTCM). Eergisteren (donderdag) een Chinese cultural night gehad op de campus. Dit was een avond waarin Chinese studenten van alles over hun cultuur vertelden. Verder lekker gediabolod (of hoe je dat ook mag schrijven), origami gedaan, kalligrafie geverfd en natuurlijk dumplings met rijst gegeten. En wat een feestje om de Chinese language course in de praktijk te brengen door in het Chinees de meest random vragen aan Singaporezen/Chinezen te stellen.

Afgelopen paar weken dus vooral van Singapore genoten en lekker cultuur gesnoven. Nog een paar grappige feitjes:
-Spaghetti wordt in het Chinees Yìdàlì miàn genoemd, letterlijk vertaald Italiaanse noedels.
-Zoals ik vorige keer al vertelde zijn Singaporezen nogal gek op rijen. Dit gaat zelfs zo ver dat er tijdens de spitstijden rijmanagers aanwezig zijn om de rijen met elkaar te coördineren.

Voor de komende weken staan er zoals ik al zei een hoop deadlines, tussentesten en ander leerwerk te wachten. Daarnaast ga ik met een andere Nederlander begin november nog een weekend naar Indonesië. Hij gaat daar een RubiksCube wedstrijdje spelen en verder willen we de Mount Bromo (een vulkaan) beklimmen. Daarnaast staat nog een weekje Myanmar te wachten. Ik heb namelijk tussen mijn laatste college en eerste tentamen twee weken zitten. Hiervan bereiden we ons dus een week mentaal voor in Myanmar waarna we nog een week over hebben om met een fris stel hersens de boeken in te duiken ;).

Nou ik ga er weer een eind aan breien. Straks een dagje de verschillende wijken van Singapore verkennen (Chinatown, Little India en Arab Street).
Ik denk aan jullie met het koude weer! (Hier is het nog standaard 33 graadjes :p)

Zàijiàn (Tot kijk)!

Bert

• 22 Oktober 2016 - 10:08

Martin En Barendien:

Hoi Bert,

Wat leuk om je zo te volgen! Je hebt maar een mooi leven daar man.
    Tja...helaas moet er ook gestudeerd worden.... hihi.... Succes er mee!

Groet uit Blaricum :),
    Martin en Barendien